Hvad siger de forskellige religioner om abort? Er det en handling, som er fuldstændig forkastelig, eller kan den i nogle tilfælde retfærdiggøres?
1. Buddhisme: Vi beskytter alt liv
”Buddhismen siger, at livet starter i livmoderen, når æg og sædcelle mødes… Buddhismen søger at beskytte al liv og undgå at tage liv. Derfor råder man til, at man i stedet bortadopterer barnet …. Derved undgår man at slå ihjel
2. Den katolske kirke: Ingen har ret til at indskænke fosteres ret til livet
”Det store bud om næstekærlighed og det 5. buds forbud mod at forgribe sig på andres liv og førlighed beskytter også det ufødte liv. Fra undfangelsesøjeblikket har fostret alt det i sig, som vil gøre det til et unikt og individuelt menneskeligt væsen….”
3. Folkekirken: Svært etisk dilemma
”… Abort kan være den bedste afgørelse i nogle konkrete situationer, men den er og bliver en nødløsning. … en abort bør aldrig blive en selvfølgelig og nem løsning.…Argumentet om, det er kvindens selvbestemmelse over egen krop, der er afgørende, køber jeg ikke. Heller ikke argumentet om, at et foster ikke er et menneske. Abort er og bliver et af mange etiske dilemmaer, som vi stilles over for. …”
4. Hinduisme: Ingen har ret til at udslette en sjæl
”På vegne af templet kan det oplyses, at der ved abort er tale om drab af et væsen/foster/barn, og at dræbe et menneske anses for den mest afskyelige af alle dødelige synder. Selv om det ikke er født, er fostret under udvikling og betragtes som et liv. Derfor er der ingen, der har ret til at udslette den kommende individuelle sjæl og nægte den livet…. For hinduer er abort dårlig karma og kan få konsekvenser for ens reinkarnation. Umiddelbart kan man forstille sig, at den der, får foretaget en abort, også selv kommer til at vandre fra den ene livmoder til den anden og kommer til at lide uden aldrig at se lyset af denne verden, fordi vedkommende har begået denne syndige handling….”
5. Islam: Abort er forbudt
”Islamisk set er abort forbudt, idet livet ifølge Koranen betragtes som helligt, begyndende med undfangelsen og sluttende med døden. Abort er dog ikke moralsk forkasteligt, så længe den er en del af en behandling, der kan redde moderens liv, når det eksempelvis anbefales af en læge og har til hensigt at beskytte moderens fysiske og psykiske helbred. I et sådan tilfælde går moderens liv forud for det ufødte barns. At anvende abort som en form for prævention eller af frygt for fattigdom er således ikke tilladt, hvilket fremgår af følgende vers fra Sura 17 (Natterejsen) vers 31: ‘I må ikke dræbe jeres børn af frygt for at blive forarmede! Vi vil sørge for deres underhold, såvel som for jeres. Det er en alvorlig forseelse at dræbe dem.’”
6. Jødedom: Det afhænger af den konkrete situation
”I den jødiske lovgivning er der ikke noget klart svar på, om abort er tilladt eller forbudt. Enhver rabbinsk afgørelse afhænger af den konkret foreliggende situation, men der er nogle overordnede principper. De fleste autoriteter er af den opfattelse, at man ikke skelner mellem menneskelige værdier og vil derfor fastholde, at abort i forbindelse med konstatering af abnormiteter eller deformiteter ikke er tilladt…. Abort udelukkende af sociale grunde er generelt forbudt, men igen kan der være konkrete situationer, hvor det kan være tilladt….. Hvis fosteret på nogen måde er en risiko for moderens liv, vil man betragte fosteret som en form for ‘drabsmand’, og her vil man tillade ødelæggelse af fosteret, medens man, når først fødslen er i gang ikke har lov til at skelne mellem barnets liv og moderens.”
7. Jehovas Vidner: Livet er en gave, abort er forkert “
Jehovas Vidner betragter livet som gave fra Skaberen, Jehova Gud. Ifølge Bibelen, som vi tror indeholder Guds budskab til mennesker, er det ufødte barns liv helligt, noget der er dyrebart i Guds øjne. Derfor anser vi det som forkert at få foretaget en abort. Selv om vi mener, at abort er forkert i Guds øjne, så blander vi os ikke i, hvad andre gør. Jehovas Vidner er derfor ikke med i demonstrationer mod fri abort, og de prøver heller ikke på at påvirke politikere eller lovgivere.”
Skriften tilføjer:
Skriften kalder det at slå et foster ihjel for drab det lære vi bla. Hos profeten Jerimias: fordi han ikke dræbte mig i moderlivet, så min mor blev min grav og hendes moderliv svangert for evigt. (Jer 20:17)
Tryk på linket hvis du vil læse hele artiklen på kristelig dagblad
0 kommentarer:
Send en kommentar